اخبار انجمن

نامه رئیس انجمن صنفی خطاب به سازمان ها و نهادهای ذیربط در خصوص مطالبات صنفی

پیرو پیگیری های بعمل آمده و با توجه به درخواست اعضاء محترم، انجمن صنفی با ارسال نامه ای به همراه مدارک موجود خطاب به سازمان ها و نهادهای ذیربط در خصوص تخلفات جاری در صنف اسقاط و بازیافت کشور، نسبت به تشریح جایگاه اصلی صنف و همچنین روند قانون گریزی برخی افراد و مراکز دولتی، توضیحات مشروح ارائه نموده و خواستار نظارت هرچه بیشتر دستگاههای مربوطه گردید.

نامه0001 نامه0002 نامه0003 نامه0004

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر آخوندی

وزیر محترم راه و شهرسازی

با سلام ،

       احتراما؛ پیرو دستور جنابعالی در خصوص پیامک ارسالی از سوی اینجانب مصطفی جودی و پیگیری بازرس ویژه آن مقام محترم جناب آقای رستمی ، جلسه ای در مورخ ۲/۵/۹۵ در محل دفتر آن وزارتخانه تشکیل و موارد به صورت مستند و مشروح ، توضیح داده شد که گردش کار آن به همراه ضمائم جهت هرگونه دستور مقتضی به شرح ذیل خدمتتان ایفاد می گردد.

هیات محترم وزیران در تاریخ  دیماه سال ۱۳۸۴ به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی ، تاسیس سه واحد صنعتی در محدوده ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران جهت استقرار مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده را مصوب و مکان یابی آن به عهده این کارگروه گذاشته شد که نهایتا منطقه شهرک صنعتی شمس آباد تعیین و ابلاغ گردید (پیوست ۱ و ۲) . بعدها یعنی در سال ۱۳۸۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ توسط هیات وزیران تصویب و جهت اجرای تبصره ۱۳ آن قانون ، ستادی تحت عنوان ستاد تبصره ۱۳ تشکیل و ریاست آن به آقای مهندس محرابیان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور واگذار گردیده و نظارت عالی در امور حمل و نقل و سوخت کشور و مراکز اسقاط به ایشان واگذار شد و این ستاد در آبان ماه سال ۸۶ مصوب نمود تا تعداد مراکز اسقاط تهران از ۳ واحد به ۱۰ واحد افزایش یابد. (پیوست۳)

 بعدها ستاد تبصره ۱۳ به نام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تغییر نام یافت و آقای محمد رویانیان با حکم رئیس جمهور وقت به ریاست آن منتصب گردید . در سال ۱۳۹۱ و با حکم رئیس جمهور وقت ، آقای دکتر مجتبی شفیعی ریاست این ستاد را بدست گرفت . با روی کار آمدن دولت یازدهم ، ستاد سوخت و چند سازمان دیگر در حوزه معاونت محترم اجرایی قرار گرفتند و نهایتا در سال ۱۳۹۳ ریاست ستاد با حکم آقای دکتر شریعتمداری به آقای علیرضا فیض بخش سپرده شد و این در حالی بود که همچنان افزایش مراکز اسقاط در تهران می بایست با مصوبه هیئت محترم وزیران صورت می پذیرفت .

در سال ۱۳۹۳ فردی به نام سعید احمدی زاده در نامه ای با عنوان ریاست ستاد سوخت (آقای فیض بخش) با طرح مقدمه ای ، درخواست تاسیس مرکز اسقاطی در تهران منطقه شورآباد کهریزک می نماید (پیوست ۴). آقای فیض بخش بدون در نظر گرفتن مراحل قانونی و مصوبات دولت، طی نامه ای خطاب به آقای صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، درخواست مذکور را منعکس و ضمن اعلام موافقت با آن ، درخواست بررسی توسط آن معاونت محترم را می نماید(پیوست۵). آقای صالحی نیا نامه فوق را به آقای مهندس صادقی (ریاست وقت سازمان صنعت استان تهران) ارجاع و ایشان موضوع را با اشاره به ممنوعیت احداث مرکز جدید بدون مصوبه دولت در محدوده تهران، از آقای مهندس ابویی مهریزی معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت ، استعلام می نماید (پیوست ۶) . آقای ابویی مهریزی در پاسخ به استعلام به عمل آمده در نامه ای خطاب به آقای فیض بخش ریاست وقت ستاد سوخت ، با استناد به قوانین موجود و مصوبات هیئت وزیران ، صدور مجوز جدید جهت فعالیت یاد شده را درمحدوده مذکور ، امکان پذیر ندانسته و با آن مخالفت می نماید . با این حال نامه ای که مهر ورود دبیرخانه ستاد در ذیل آن حک گردیده است به دست وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت رسیده و ایشان با اظهار نظری عجیب مبنی بر غیر صنعتی بودن این فعالیت ، تاسیس واحدهای اسقاط و بازیافت در کلان شهرها را بلامانع اعلام نموده است (پیوست ۷) .

( توضیح : صدور مجوز تاسیس واحد صنعتی در وزارت صنایع برای فعالیت غیرصنعتی !!!!!!!!!!!!! )

با استناد به همین دستور ، ستاد سوخت به ریاست وقت آقای فیض بخش ضمن تایید درخواست متقاضی مذکور ، اقدام به صدور کد ۱۷۳۱ جهت ایشان نموده و موضوع را جهت صدور مجوز تاسیس به سازمان صنعت استان تهران اعلام و همچنین با پلیس راهور هم جهت ارائه خدمات به این مرکز ، مکاتبه می نماید ( پیوست ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ ) .

ملاحظات :

۱- توجه به تاریخ های پیگیری این نامه ها و سرعت انجام آن، مهم است.

۲- در طول مدت پیگیری، فردی به نام آقای ………. از پرسنل ……………… مسئول پیگیری و انجام امور اداری این درخواست بوده است .

۳- ضمن اینکه تاسیس این مرکز از ابتدا و با استناد به مصوبات دولت ، غیرقانونی بوده ، هیچیک از ادعاهای این فرد مبنی بر تاسیس مرکزی فوق مدرن !!!!! و صرف سرمایه ای زیاد ، عملی نشده است.

۴- مرکز مذکور هم اکنون در منطقه شورآباد کهریزک که کاربری آن تجاری بوده و کلا به عنوان مجموعه های انبار کالاهای بازرگانی ، بهره برداری می گردد ، در حال فعالیت است ، در حالیکه این فعالیت تماما صنعتی بوده و بر اساس قانون    می بایست در زمینی با کاربری صنعتی تاسیس گردد.

۵- این مرکز بدلیل فعالیت در منطقه غیرصنعتی، فاقد پروانه بهره برداری است و سازمان صنعت استان تهران تاکنون برای صدور پروانه بهره برداری برای ایشان، مقاومت کرده است. این در حالی است که مراکز زیادی بدلیل نداشتن پروانه بهره برداری توسط ستاد، تعطیل و یا تحت فشار قرار گرفته اند که در مورد این مرکز، اعمال نمی گردد .

۶- اقدام گروه خودرو سازی ایران خودرو در طرح نوسازی نود هزار دستگاه تاکسی در عقد قرارداد انحصاری با این مرکز به طوریکه کلیه تاکسی های فرسوده از سراسر کشور به مرکز مذکور در تهران، حمل و اسقاط گردد، ضمن پایمال کردن حقوق حقه سایر مراکز که با صرف سرمایه های کلان ، سالهاست در این صنف زحمت فراوانی کشیده اند، نشان از وجود رانتی بزرگ دارد که در شان دولت یازدهم نبوده و نیست . آقای مهندس یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در دخالتی آشکار و خارج از حوزه اختیارات خود ، اظهار داشته که اسقاط خودروهای فرسوده تنها با چند مرکز محدود امکان پذیر است و از شروع طرح نوسازی تاکسی های فرسوده، حق العمل تحویل تاکسی های صفرکیلومتر را از ۱۵۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش داده تا مرکز ۱۷۳۱ منافع بیشتری را حاصل نماید.

۷- با توجه به اینکه موضوع این تخلف آشکار تاکنون به مراجع نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور ، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، کمیسیون صنایع مجلس، کمیسیون اصل نود مجلس و غیره، منعکس گردیده، ولی متاسفانه همه این مراکز با سکوتی معنی دار، ناظر بر ظلمی آشکار و لگدمال شدن حقوق بخش عمده ای از فعالان اقتصادی کشور هستند بدون آنکه خم به ابروی خویش آورند.

۸- در پروژه نوسازی ناوگان جاده ای که توسط شرکت صنعتی ماموت و با همکاری سازمان محترم راهداری پیگیری می شد، مدیرعامل شرکت فوق جناب آقای …………… توسط آقای ………….. ، به نهاد ریاست جمهوری احضار و از ایشان خواسته می شود که اسقاط خودروهای سنگین این طرح توسط مرکز ۱۷۳۱ که مورد تایید و تحت حمایت این نهاد است صورت پذیرد.(اسناد در شرکت ماموت موجود است)

۹- تشکل های صنفی بعد از مدتها پیگیری و به منظور هماهنگی و توسعه صنعتی مراکز اسقاط و کمک هر چه بیشتر به سیاست های زیست محیطی دولت ، برای ایجاد یک تشکل صنفی واحد به نام انجمن اسقاط در اطاق بازرگانی ، موفق شدند تا موافقت اطاق مذکور را اخذ و اقدام به اعلام عمومی زمان انتخابات مجمع نمایند ، با توجه به اینکه مرکز ۱۷۳۱ با نداشتن پروانه بهره برداری و اوراق قانونی نمی تواند در تشکل های صنفی حضور داشته باشد ، تنها دو روز مانده به انتخابات مجمع، بنا به اظهار آقای رفعتی از مسئولین برگزاری انتخابات در اطاق بازرگانی ، نامه ای به صورت محرمانه از بازرسی ( !!!!؟؟؟؟) به ایشان واصل و اطاق بازرگانی را از برگزاری این انتخابات منع و موضوع را در حال بررسی، اعلام می نماید. (اسناد در اطاق تهران موجود است)

۱۰- هر چند که صدور مجوز تاسیس برای این متقاضی، اساسا غیر قانونی و خلاف مصوبات دولت بوده و ستاد می بایست از دادن هرگونه خدمات به ایشان خودداری می نمود، ولیکن خوشبختانه در یک اقدام قانونی و مقاومت در برابر فشارهای موجود، جناب آقای مهندس نیکدار در نامه ای به این مرکز، مهلت یکماهه برای ارائه پروانه بهره برداری تعیین نموده که احتمالا به پایان رسیده و صنف منتظر عکس العمل ستاد می باشد .

جناب آقای آخوندی ، جنابعالی در ترجیح ندادن روابط  به جای ضوابط و قانونمندی ، شهره هستید ، لذا با توجه به اینکه در حال حاضر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از سازمانهای زیر مجموعه آن وزارتخانه محترم محسوب می گردد ، همانگونه که  انتخاب جناب آقای مهندس نیکدار به عنوان مدیری کارآزموده و مورد وثوق، نشان از درایت جنابعالی داشت، خواهشمندیم درخصوص فعالیت غیرقانونی این مرکز نیز دستور بررسی و رسیدگی تا حصول نتیجه را صادر فرمایید تا شعار دولت در تلاش برای هدایت تمامی فعالیت های اقتصادی در مدار قانون، محقق گردد.

مصطفی جودی

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی

رونوشت:

  • دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری
  • ریاست محترم کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی
  • ریاست محترم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت
  • ریاست محترم کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی
  • ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور
  • ریاست محترم بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری
  • سردار اشتری فرماندهی محترم کل نیروی انتظامی

قیمت فلزات

اخبار صنعت

اخبار انجمن

مشارکت

قابل توجه اعضاء محترم

به نام خدا همراهان گرامی، سلام نظر به اهمیت وجود اتحاد و یکپارچگی در زمینه بررسی و اتخاذ راهبرد در مورد مسائل و موضوعات مختلف صنفی، بدینوسیله تصویر نامه رئیس محترم هیات مدیره موسسه مهاب در خصوص برگزاری مجمع موسسه ...

ادامه مطلب »
مشارکت

مشارکت فعال جهت حفظ دستاوردهای صنعت

به نام خدا اعضای محترم انجمن صنفی با سلام و احترام موسسه مهاب با اراده اکثریت اعضاء و با رای عمومی تشکیل و تاکنون علی‌رغم فراز و نشیب‎های فراوان به فعالیت خود ادامه داده است. یکی از اهداف مهم مجمع ...

ادامه مطلب »
20151205_123159

ضرورت حضور فعال در نهادهای صنفی قانونی

به نام خدا اعضای محترم انجمن صنفی با سلام و احترام در جهان امروز و برخواسته از تجربیات بشری، تمامی بنگاه های اقتصادی، تجار و کسبه فعال در بخش خصوصی، صرفاً از طریق تشکیل نهادهای صنفی قانونی و حضور فعال ...

ادامه مطلب »
20151205_123159

قرائت نامه تنظیمی مراکز توسط یکی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اصل ۹۰

به نام خدا اعضای محترم انجمن صنفی با سلام به یاد دارید در پاییز سال گذشته یک جلسه مشورتی در تهران از سوی موسسه مهاب برگزار گردید و یکی از اقدامات این مجمع، تنظیم نامه هایی با امضای مدیران محترم ...

ادامه مطلب »